2013/2014
навчальний рік є особливим для учнів п’ятих класів. Адже, саме з 1 вересня в
основній школі розпочнеться поступове впровадження нового Державного стандарту
базової та повної загальної середньої освіти й нових навчальних програм з усіх
базових дисциплін.
У 5 класі
Інформатика вивчатиметься за програмою «Інформатика. Навчальна програма для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних
закладів» (автори Жалдак М.І., Морзе Н.В., Ломаковська Г.В., Проценко
Г.О., Ривкінд Й.Я., Шакотько В.В.) із розрахунку 1 година на тиждень.
Програма розрахована на учнів, які до 5 класу не вивчали інформатики.
Метою
навчання курсу є формування і розвиток предметної ІКТ-компетентності та
ключових компетентностей для реалізації творчого потенціалу учнів і їх
соціалізації у суспільстві, що забезпечить готовність учнів до активної
життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства та їх спроможність стати не
лише повноцінними його членами, а й творцями сучасного суспільства.
Завданнями
навчання інформатики в основній школі є формування в учнів здатностей, знань,
умінь, навичок і способів діяльності:
·
проводити основні операції над інформаційними об’єктами,
зокрема створювати та опрацьовувати інформаційні об’єкти в різних
програмних середовищах;
·
здійснювати пошук необхідних інформаційних матеріалів
(відомостей) з використанням пошукових систем, зокрема в Інтернеті;
·
алгоритмічно, логічно та критично мислити;
·
висувати нескладні гіпотези навчально-пізнавального
характеру і перевіряти їх при розв’язуванні практичних задач з використанням
ІКТ;
·
використовувати засоби ІКТ для обміну повідомленнями та
організації співпраці при розв’язуванні навчальних, в тому числі які виникають
при навчанні інших предметів, дослідницьких і практичних життєвих завдань;
·
планувати, організовувати та здійснювати індивідуальну і
колективну діяльність в інформаційному середовищі;
·
безпечно працювати з інформаційними системами.
Цей курс
розглядається як необхідний інструмент, який в сучасному інформаційному
суспільстві сприятиме більш успішному навчанню учнів, формуванню предметної і
ключових компетентностей, всебічному розвитку дитини шкільного віку. ІКТ
розглядаються в курсі як об’єкт вивчення, і як засоби навчання.
Відповідно
до навчальної програми в 5 класі будуть вивчатись наступні розділи:
Назва розділу |
Кількість годин |
Інформація,
інформаційні процеси, системи, технології |
4 |
Комп’ютер як універсальний
пристрій для опрацювання даних |
10 |
Створення та
опрацювання графічних зображень |
9 |
Створення та
опрацювання мультимедійних презентацій |
9 |
Резерв |
3 |
Всього |
35 |
Навчальний час, який відводиться на вивчення
курсу інформатики, рекомендується
розподіляти таким
чином:
- 30% навчального часу відводиться на засвоєння теоретичних
знань,
- 70% навчального часу відводиться на
формування практичних
навичок роботи з сучасною комп’ютерною технікою
та ІКТ.
Комісією з інформатики науково-методичної ради
Міністерства освіти і науки України була схвалена для використання в
загальноосвітніх навчальних закладах з поглибленим вивченням предметів
природничо-математичного циклу навчальна програма «Інформатика. 5-9 класи загальноосвітніх
навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного
циклу» (за ред. академіків НАПН України А.М. Гуржія і В.Ю. Бикова). Її
опубліковано в журналі «Комп’ютер в школі та сім’ї» № 6 за 2012 рік. Враховуючи
спеціалізацію навчального закладу вчитель може обрати для роботи цю програму.
При цьому слід врахувати, що школи не будуть забезпечуватись підручниками, що
їй відповідають.
Наводимо
особливості підручників з інформатики для 5 класів загальноосвітніх навчальних
закладів.